• Zorgproject NL-TR op Turkse TV

    De Turkse media reageerden snel op het persbericht “Turkse Zorgcapaciteit voor Nederlandse Wachtrij”  gepubliceerd op 8 december 2021. De voorzitter van de stichting Ethem Emre werd via een life-streaming in een TV studio in Turkije (topic “Wereldwijde interesse in het Turkse gezondheidssysteem”) gevraagd meer informatie te verschaffen over de motivatie achter het Zorgproject NL-TR.

    De Nederlandse zorgsector is tijdens de coronacrisis tegen capaciteitsgrenzen aangelopen, blijkt uit het vollopen van de IC-afdelingen. Tevens is de geplande zorg deels uitgesteld. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) maakte eind augustus nog bekend dat sinds maart 2020 zo’n 340.000 tot 380.000 operaties minder waren uitgevoerd dan verwacht. Het ‘overhevelen’ van Nederlandse patienten naar Turkse ziekenhuizen wordt momenteel onderzocht door de stichting KvK Nederland – Turkije.

     

     

  • Apple haalt iPhones uit Turkse webshops vanwege liracrisis

    Apple-producten zijn (nov. 2021) niet te koop in Turkse webshops. Door de val van de Turkse lira zijn de lokale prijzen plots 10% lager dan die in de VS. De koers van de lira is dit jaar al 45% gezakt. FD vroeg de mening van de stichting KvK Nederland-Turkije…

    De voorzitter van stichting zegt dat het geen rampscenario is. Ethem Emre: ‘Turkije heeft vaker een crisis meegemaakt en is er dan weer bovenop gekomen. Het land is veerkrachtig.’ Hij haalt aan dat de Wereldbank in oktober de groeiverwachting voor het Turkse bruto binnenlandse product nog naar boven bijstelde. De prognose staat nu op 8,5%.
    Een verkoper zei tegenover persbureau Reuters dat klanten elektronica door de inflatie niet alleen als gebruiksvoorwerp, maar ook als investering beschouwen. Lees het volledige artikel.

     

  • Turkse TV bericht over handelsmissie stichting KvK

    De TRT Haber (Turkse ‘NOS’) heeft een Nederlandse handelsmissie met vooral groente & fruit producenten/investoren mooi in de media gebracht!
    De stichting KvK Nederland-Turkije heeft met dit initiatief Nederlandse bedrijven tentoongesteld aan potentiele Turkse handelspartners.

     

     

    Vertaling van Turkse TV nieuwslezer:

    In Antalya heeft de lokale productenbeurs, genaamd Yörex, voor de 11e keer haar deuren geopend voor haar bezoekers. De gastheer hoste een belangrijke bijeenkomst tussen de verantwoordelijke personen van de Nederlandse bedrijven die actief zijn in de vers fruit- en groentesector en hun zakenpartners.

    Vroeger bekend als de zijderoute, nu bekend als de ‘One Belt One Road’ (OBOR) gevormd door China, Nederland als het meest bekende land in de landbouwsector van Europa en Turkije met zijn uitstekende handelspositie in termen van geografische ligging hebben elkaar ontmoet in Antalya om een handelsvolume van meer dan 20 miljard per jaar verder te ontwikkelen.

    Nederlandse zakenmensen ontmoetten hun partners op lokatie bij Turkse producten en bezochten eveneens Yörex, de lokale productenbeurs.

    Ethem Emre, voorzitter stichting KvK Nederland-Turkije: “Met als doel om uitleg te geven over de landbouw in Turkije aan producenten, exporteurs en importeurs uit Nederland zijn we hier met 11 bedrijven gekomen.”

    Fred van der Weijde, bestuurslid stichting KvK: “Het is hier een geweldige organisatie en we zijn erg blij om hier te zijn. Wat een mooie producten hebben ze. En ze zijn geïnteresseerd. Nu doen ze er alles aan om samen te werken. We verwachten goede resultaten.”

    Anton Filippo, deelnemer: “Om uitgenodigd te worden om deel uit te maken van deze delegatie heb ik niet veel ervaring in Turkije maar mijn eerste indruk is: Fantastisch! Er zijn veel kansen voor ons Nederlandse bedrijven in dit gebied van Turkije. Ik zie mezelf hier heel snel terugkomen.”

    Het is de bedoeling dat de samenwerking tussen Turkije en Nederland wordt voortgezet en dat de producten van Turkije in Europa een handelsmerk zullen worden.

    Lokale bedrijfsbezoeken incl. kassen met een indrukwekkende 200 HA werden gefaciliteerd naar Isparta, Antalya en omgeving waaronder Fineke (citrus; bananen; pepers; tomaten; aardappelen).

    Textiel en IT bedrijven stonden ook op het B2B matching programma in Istanbul en Denizli.

    Geinteresseerd in een volgende handelsmissie of andersinds zaken doen met Turkije? Contact info [at] kvknederlandturkije.nl.

  • NOS: reissector dagvaart Nederlandse overheid

    Meer dan 70 Nederlandse reisorganisaties roepen het ministerie van Buitenlandse zaken op om per direct de reisadvisering aan te passen en onderscheid te maken tussen gevaccineerde reizigers en overige reizigers.

    Een land krijgt dan een geel of groen reisadvies als je gevaccineerd bent of hersteld bent van Covid. Dit gebeurt al voor landen binnen de EU en het is volgens de reissector de hoogste tijd dat dit ook buiten de EU wordt toegepast. De huidige reisadvisering stamt uit de tijd toen er nog geen vaccins waren en is verouderd.

    De huidige reisadviezen houden geen rekening met de beschermende werking van vaccinatie en lichten reizigers onjuist voor. Nederlanders hebben recht op actuele, eerlijke en betrouwbare reisadviezen. De huidige onjuiste reisadviezen brengen de sector bovendien grote schade toe. Dit is extra verwijtbaar nu de corona steun per 1 oktober is stopgezet.

    De stichting KvK begrijpt de reisorganisaties omdat goed geinformeerd, verantwoord en gezond reizen ook de internationale handel faciliteert.

    Bekijk NOS nieuws

    Contact: Joshua van Eijndhoven – rechtszaak@voja.travel

  • Anadolu Agency

    Nederlandse direct foreign investments zijn blijkbaar gekend in Turkije. De ‘Turkse ANP’ Anadulu Agency heeft een nieuwsoverzicht geplaatst over lopende Nederlandse participaties o.a. in hernieuwbare energie, agrisector en regionale ontwikkeling. De stichting KvK werd gevraagd een evaluatie te geven over prioriteiten en lopende Nederlandse investeringen in Turkije die Anadulu Agency op haar beurt interpreteerde en publiceerde.

    Lees meer

  • Nederlandse Bedrijven Weten Turkije weer te vinden

    Turkije raakt weer in trek bij Nederlandse bedrijven en ondernemers. Dat zegt de Nederlands-Turkse Kamer van Koophandel tegen BNR. De diplomatieke rel tussen Nederland en Turkije, waarbij de Turkse minister bijna een jaar geleden het land uit werd gezet, was een dieptepunt, zegt de Kamer.

    Maar de organisatie ziet inmiddels een groeiend aantal aanvragen om zaken te doen, zowel vanuit Nederland als vanuit Turkije. Wekelijks starten tien Nederlanders een bedrijf in Turkije, evenveel als andersom. Volgens Ethem Emre, voorzitter van de Nederlands-Turkse Kamer van Koophandel, heeft het uitblijven van de gevreesde sancties na de diplomatieke crisis van vorig jaar de schade beperkt. Daardoor zat het aantal aanvragen bij de Turks-Nederlandse Kamer alweer vrij snel in de lift. Inmiddels is ook de diplomatieke rel zelf zo goed als bijgelegd, meldt Emre.

    Wantrouwen nog niet volledig weg
    Toch is het wederzijdse wantrouwen nog niet helemaal verdwenen, constateert Danny Casimir, eigenaar van Splexs, een platform dat retailers verbindt met Turkse textielleveranciers. Voor die laatste groep blijkt het nog lastig om een visum te krijgen. Het algemene vertrouwen in Turkije groeide wel weer, wat volgens Emre een positief effect heeft op het aantal Nederlandse vakanties in het land. De Turkse economie deed het met een groei van 7 procent vorig jaar ook prima en dat komt voor een aanzienlijk deel op het conto van de landbouw en textiel.

    Vooral de ontwikkeling rond ‘fast fashion’, waarbij modebedrijven hun collectie heel snel wisselen, heeft een gunstig effect. Turkije biedt logistiek gezien veel voordelen op dat vlak, met vooral grote fabrieken die snel kunnen schakelen en goedkoop kunnen leveren. De kosten zijn laag, maar de vraag is of het allemaal wel even betrouwbaar is wat uit Turkije komt; kinderarbeid en slechte werkomstandigheden liggen op de loer.

  • Ook Turks-Nederlandse ondernemers gaan val van lira voelen

    De koers van de Turkse lira verkeert in een vrije val. De waarde van de munt daalt al maanden. Turks-Nederlandse ondernemers moeten hier rekening mee houden.

    “Dit was natuurlijk niet voorzien”, zegt Ethem Emre, voorzitter Kamer van Koophandel Nederland & Turkije in het NOS Radio 1 Journaal. “Maar de meeste ondernemers merken dit nu nog niet in hun portemonnee. In Turkije zitten ze nu nog midden in de vakantietijd. De gevolgen zijn daardoor niet echt te merken. Ik denk dat dit nog even duurt.”

    Toch gaan volgens Emre veel bedrijven de val zeker voelen. “Vooral lokale bedrijven die afhankelijk zijn van import hebben hier straks last van.” Die moeten afrekenen in dollars of euro’s, maar dat wordt doordat hun eigen munt steeds minder waard wordt lastiger.

    Ondertussen zijn er ook organisaties die profiteren van de val van de munt. “Buitenlandse bedrijven kunnen hun kansen benutten nu”, zegt Emre. “Die kunnen nu veel meer doen met hun geld. De euro en dollar zijn in Turkije veel meer waard geworden. Voor vakantiegangers is het dus ook positief.”

    Emre gaat ervan uit dat de val van de munt tijdelijk is. “De regering zegt dat het opgelost zal worden. In 2001 is er bovendien in Turkije ook zo’n crisis geweest. Daar is het land ook bovenop gekomen.”

    Lees meer…

  • Interview BNR : Reisadvies Turkije

    Nederland moet het reisadvies voor Turkije snel aanpassen. Dat vindt de Stichting Nederlands-Turkse Kamer van Koophandel. Vanwege het coronavirus worden naar het land alleen nog noodzakelijke reizen aangeraden en omdat het buiten Europa ligt, blijft het voorlopig op ‘oranje’ staan. ‘Het is onbegrijpelijk en schadelijk voor de economische banden tussen Nederland en Turkije’, stelt voorzitter Ethem Emre.