Turkse TV bericht over handelsmissie stichting KvK

De TRT Haber (Turkse ‘NOS’) heeft een Nederlandse handelsmissie met vooral groente & fruit producenten/investoren mooi in de media gebracht!
De stichting KvK Nederland-Turkije heeft met dit initiatief Nederlandse bedrijven tentoongesteld aan potentiele Turkse handelspartners.

Vertaling van Turkse TV nieuwslezer:

In Antalya heeft de lokale productenbeurs, genaamd Yörex, voor de 11e keer haar deuren geopend voor haar bezoekers. De gastheer hoste een belangrijke bijeenkomst tussen de verantwoordelijke personen van de Nederlandse bedrijven die actief zijn in de vers fruit- en groentesector en hun zakenpartners.

Vroeger bekend als de zijderoute, nu bekend als de ‘One Belt One Road’ (OBOR) gevormd door China, Nederland als het meest bekende land in de landbouwsector van Europa en Turkije met zijn uitstekende handelspositie in termen van geografische ligging hebben elkaar ontmoet in Antalya om een handelsvolume van meer dan 20 miljard per jaar verder te ontwikkelen.

Nederlandse zakenmensen ontmoetten hun partners op lokatie bij Turkse producten en bezochten eveneens Yörex, de lokale productenbeurs.

Ethem Emre, voorzitter stichting KvK Nederland-Turkije: “Met als doel om uitleg te geven over de landbouw in Turkije aan producenten, exporteurs en importeurs uit Nederland zijn we hier met 11 bedrijven gekomen.”

Fred van der Weijde, bestuurslid stichting KvK: “Het is hier een geweldige organisatie en we zijn erg blij om hier te zijn. Wat een mooie producten hebben ze. En ze zijn geïnteresseerd. Nu doen ze er alles aan om samen te werken. We verwachten goede resultaten.”

Anton Filippo, deelnemer: “Om uitgenodigd te worden om deel uit te maken van deze delegatie heb ik niet veel ervaring in Turkije maar mijn eerste indruk is: Fantastisch! Er zijn veel kansen voor ons Nederlandse bedrijven in dit gebied van Turkije. Ik zie mezelf hier heel snel terugkomen.”

Het is de bedoeling dat de samenwerking tussen Turkije en Nederland wordt voortgezet en dat de producten van Turkije in Europa een handelsmerk zullen worden.

Lokale bedrijfsbezoeken incl. kassen met een indrukwekkende 200 HA werden gefaciliteerd naar Isparta, Antalya en omgeving waaronder Fineke (citrus; bananen; pepers; tomaten; aardappelen).

Textiel en IT bedrijven stonden ook op het B2B matching programma in Istanbul en Denizli.

Geinteresseerd in een volgende handelsmissie of andersinds zaken doen met Turkije? Contact info [at] kvknederlandturkije.nl.