Het gras (en gas) is groener over de grens

Ondernemers staan onder druk omdat het hapert aan drie B’s: beschikbaar menselijk kapitaal, betaalbare energiebronnen, betrouwbare toeleveranciersketens. Lees artikel ‘Het gras (en gas) is goedkoper over de grens’ gepubliseerd in MKB Rotterdam Rijnmond magazine (SterkR) verstuurd naar 14.000 bedrijven/ondernemers.
Goedkopere productie van dezelfde (of betere) kwaliteit is mooi meegenomen, zeker in tijden van hoge energieprijzen en minder betrouwbare toeleveringsketens. Daarom reist een groep Nederlandse producenten jaarlijks naar Turkije. Er zijn al zo’n 3000 Nederlandse bedrijven gevestigd.
Turkije houdt Nederlandse ondernemingen fit en vitaal. Waarom? Omdat steeds meer sectoren aan groeiplafonds zitten, omdat de rek eruit is, of vanwege een tekort aan (arbeids) middelen. En dus gaat men internationaal op zoek naar partners.
De explosie van de gasprijzen hebben sommige tuinders doen besluiten de kassen deze winter leeg te laten. Ook andere sectoren in West Europa overwegen producties af te schalen wat aanverwante sectoren in Nederland zal beïnvloeden. Het stimuleert ondernemers duurzame strategieën uit te rollen.
Wat voor soort ondernemers gaan er eind oktober 2022 mee? Groente & fruit, logistiek, engineering/componenten en een ondernemer uit de meubel/interieur branche. Andere sectoren worden later in een aparte handelsmissie gefaciliteerd. Het succes van de vorige handelsmissie resulteerde in relevante contacten, contracten en zelfs nationale aandacht op de Turkse TV. Goed voor de Rotterdamse ‘BV’!
Let wel: laat u aan de hand meenemen door een Nederlandstalige, lokale handelsexpert met kantoor in Istanboel. Neem hiervoor contact op met de stichting KvK Nederland-Turkije te Rotterdam.
Artikel geschreven door Peter Wolters, vicevoorzitter stichting KvK Nederland – Turkije. Tevens sparring partner duurzaamheid, digitalisatie en internationale positionering.
Lees SterkR magazine, pagina 21