Zorgproject NL-TR op Turkse TV

De Turkse media reageerden snel op het persbericht “Turkse Zorgcapaciteit voor Nederlandse Wachtrij”  gepubliceerd op 8 december 2021. De voorzitter van de stichting Ethem Emre werd via een life-streaming in een TV studio in Turkije (topic “Wereldwijde interesse in het Turkse gezondheidssysteem”) gevraagd meer informatie te verschaffen over de motivatie achter het Zorgproject NL-TR.

De Nederlandse zorgsector is tijdens de coronacrisis tegen capaciteitsgrenzen aangelopen, blijkt uit het vollopen van de IC-afdelingen. Tevens is de geplande zorg deels uitgesteld. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) maakte eind augustus nog bekend dat sinds maart 2020 zo’n 340.000 tot 380.000 operaties minder waren uitgevoerd dan verwacht. Het ‘overhevelen’ van Nederlandse patienten naar Turkse ziekenhuizen wordt momenteel onderzocht door de stichting KvK Nederland – Turkije.