Apple haalt iPhones uit Turkse webshops vanwege liracrisis

Apple-producten zijn (nov. 2021) niet te koop in Turkse webshops. Door de val van de Turkse lira zijn de lokale prijzen plots 10% lager dan die in de VS. De koers van de lira is dit jaar al 45% gezakt. FD vroeg de mening van de stichting KvK Nederland-Turkije…

De voorzitter van stichting zegt dat het geen rampscenario is. Ethem Emre: ‘Turkije heeft vaker een crisis meegemaakt en is er dan weer bovenop gekomen. Het land is veerkrachtig.’ Hij haalt aan dat de Wereldbank in oktober de groeiverwachting voor het Turkse bruto binnenlandse product nog naar boven bijstelde. De prognose staat nu op 8,5%.
Een verkoper zei tegenover persbureau Reuters dat klanten elektronica door de inflatie niet alleen als gebruiksvoorwerp, maar ook als investering beschouwen. Lees het volledige artikel.