• Tevreden klant aan het woord

    Het doet goed. Een tevreden Nederlandse ondernemer die zijn avontuur over Turkije deelt. Maar het ging niet vanzelf! Om een jongensdroom uit te laten komen is soms een helpende hand nodig bij de oprichting en inrichting van ontwikkeling, productie en HR activiteiten.

    Philip Knierim, CEO van Ecotone, verklaart een echte fan van Turkije te zijn. Ecotone startte in Istanbul met de productie van betaalbare en milieuvriendelijke kantoorartikelen. Na van het succes geproefd te hebben heeft hij een tweede bedrijf in Turkije opricht. Hij biedt nu werk aan jonge, slimme IT-/ICT- ontwikkelaars die goed werk afleveren voor Nederlandse klanten.
    Ondanks Covid-19 en de toenemende inflatie in Turkije is  hij erin geslaagd zijn activiteiten aanzienlijk te laten groeien. Dit dankzij een lange termijn, robuste, duurzame groeistrategie.
    Philip “Begrip ontwikkelen voor de manier van handelen in Turkije en professioneel begeleid worden door de kantoren in Rotterdam (stichting KvK) en Istanbul (Turkish Dutch Trade Consulting) heeft bijgedragen aan mijn succes”.
    Maar het is niet allemaal rozegeur en maneschijn boven de Bosporus. Philip zegt dat specifiek het managen in de Turkse bedrijfscultuur een moeizame taak is waarvoor hij ook eerder genoemde partijen als interface heeft ingeschakeld.

    Geinteresseerd in ICT ontwikkelen in Turkije?

    Een webinar op 25 januari staat in de planning van de stichting KvK. Met aandacht voor nearshoring en het uitvoeren van remote projecten. Contact initiatiefnemer Paul Tjia (paul@gpic.nl).
    Bekijk video.
  • Turkse merkbeleving – Nederlandse marketing

    Pleidooi voor intensievere merkbeleving van Turkse kwaliteitsproducten met behulp van Nederlandse marketingstrategieën.

    In deze video toont de vicevoorzitter van de stichting KvK Nederland-Turkije enige Turkse producten die ondanks hun authenticiteits potentieel toch sterker en prominenter in de Nederlandse markt zouden kunnen worden gezet. Met behulp van meer ‘branding’ en marketing zou men de Turkse merkbeleving sterker kunnen formuleren en uitvoeren (distributie).
    Bekijk video. Nederlands gesproken, Turks ondertiteld.
    Bezoek de stichting KvK in Rotterdam of partner/dienstverlener Turkish Dutch Trade in Istanbul voor marktonderzoek en marketingactiviteiten. Contact: peter.wolters@kvknederlandturkije.nl  en/of leyla.demos@turkishdutchtrade.com
    Video: met dank aan het geweldig mooie Charisma hotel***** Kusadasi, Turkije.
  • Resultaten succesvol afgesloten AGF handelsmissie Mersin & Antalya

    Vol verwachtingen en nieuwsgierig vertrok een delegatie met Nederlandse AGF producenten, importeurs, investeerders en eco-innovatie experten 16 oktober vanaf Schiphol naar de Turkse handelsstad Mersin en agri-regio rondom Antalya. Om aan de Nederlandse retail (groente en fruit) vraag te voldoen werden Turkse ‘goede en goedkopere’ producten gezocht.
    Feiten, kengetallen, prioriteiten
    Eerst enige feiten op een rijtje. Turkije sloot haar Agri export in 2021 af met $1 MLD 182 mln. De export van verse groenten, fruit en producten steeg de eerste 6 maanden van 2022 met 9% t.o.v. 2021 tot 551 mln. De Turkse doelstelling voor 2023 wat betreft de export van verse groenten, fruit en aanverwante producten is 1,5 MLD. Belangrijkste exportlanden voor Turkije zijn Duitsland $93 mln, VS 87 mln, Rusland 65 mln. In totaal exporteert Turkije naar 122 landen.
    Turkije zoekt innovatieve oplossingen voor haar prioriteiten op het gebied van klimaatverandering, duurzame landbouw, residuvrije landbouw en het verlagen van logistieke kosten. Het land heeft de ambitie om 30-50% minder chemicaliën in te zetten om te beginnen met mandarijnen, granaatappels en tomaten.

     

    B2B matchmaking
    Meer dan 50 enthousiaste Turkse producenten hadden zich 17 oktober aangemeld om kennis te maken met 11 Nederlandse delegatieleden tijdens de eerste B2B matching sessie in Mersin. Matching is meer dan alleen handje schudden en kennis maken. Het vergt een degelijke voorbereiding van soms een maand of twee van te voren om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Dit werd gefaciliteerd door de Nederlands-Turkstalige dienstverlener ter plaatse Dutch Turkish Trade Consulting (DTTC). Er werd nauw samengewerkt met de Mersin Chamber of Commerce & Industry (MTSO).

     

    Vervolgens bezocht de delegatie meerdere kassen per bus. Overal werden de Nederlanders super gastvrij met Turkse thee en huisgemaakte koekjes ontvangen voor een informele kennismaking. Vervolgens werden er kassen betreden, fruit geproefd, hygiëne, veiligheidsstandaarden, EU en andere certificatie gecontroleerd.

     

    Selectie bezochte bedrijven: TARGID; EREN TARIM; AKSUN TARIM. Daarnaast ook bedrijven cq kassen met paprika, tomaten en een sappig citrus veld.

     

    Er werd ruim tijd genomen om veel vragen te stellen. Uiteindelijk dient de kwaliteit constant en betrouwbaar te zijn. Vragen gingen over productie, opslag, verpakking, distributie, etc.

     

    Een ‘Memorandum of Understanding’ met als doel samenwerking te bevorderen werd ondertekend door de voorzitters van de stichting KvK Nederland – Turkije en de Mersin Chamber of Commerce & Industry, een van de oudste KvK’s van Turkije met meer dan 16.000 leden.

     

    Het proces werd ondersteund door een bijzonder gastvrij bestuur en secretariaat van MTSO. Lees meer informatie over de Agri Food sector van Mersin zoals klimaat en grond, R&D instellingen, agri productie kwantiteit, export en productie seizoenkalender.
    Open armen
    Geïnspireerd vertrok de delegatie met een binnenlandse vlucht vanuit Mersin naar de luchthaven Adana om vandaar per bus naar de volgende handelsmissie bestemming te rijden: Antalya. Nog meer B2B matchmaking gesprekken werden 19 oktober gefaciliteerd in een representatief hotel te Antalya. In een vergaderruimte werden op gegeven tijdsintervallen gesprekken georganiseerd tussen Nederlandse leden en Turkse producenten.

    Individuele bedrijfsbezoeken werden uitgevoerd op vraag van sommige delegatieleden. Uiteraard werden deze altijd vergezeld door een chauffeur en een Turkse tolk. Ook een fotograaf was continue van de partij om het management, de bedrijfsomgeving, producten en verpakkingsmethoden op beeld vast te leggen. Selectie bedrijfsbezoeken 19 oktober: Meysan en Ergida Tarim.

     

    Men werd met open armen ontvangen omdat de deelnemende Nederlandse bedrijven een totale omzet van +/- € 575 MLN vertegenwoordigen wat overeen komt met de halfjaarlijkse Turkse Agri export in 2021. De deelnemende bedrijven worden administratief ondersteund door RAAD International.
    Slimme ‘groene’ Turken
    De delegatie kreeg op 20 oktober een voordracht te zien van de Sivas Cumhuriyet University. In het kader van het “Net Green” project produceert men onder optimale hygiënische omstandigheden lekkere producten zonder bemesting, besproeiing en overmatige irrigatie. Duurzaamheid wordt door Turken serieus genomen. Vervolgens bezochten de delegatieleden meerdere (logistieke) bedrijven en fruit- en zaadproductie kassen. Selectie: Adalya Fresh; Ebeyler Tarim.
    Beurs
    De Interfresh Eurasia beurs stond 20 oktober ook op het programma. 41 Turkse standhouders cq exporteurs (websites opvraagbaar voor delegatieleden) ontmoetten opkopers uit vele landen. Net zoals tijdens de vorige handelsmissie in 2021 wist de Turkse ‘TRT’ televisie nu ook weer de stichting KvK Nederland-Turkije te vinden voor een kort gesprek met de voorzitter en vice voorzitter op de beurs.

     

    Gezellige sociale momenten zoals lunches en diners waren vast onderdeel van het programma. De boog kan niet altijd gespannen zijn! Zelfs voor de cultuurliefhebbers was er een onverwacht moment: een bezoek aan de historische stad Taurus met de waterput van de apostel Petrus. Destijds ook al ingezet voor verse druiven!

     

    Extra marktonderzoek
    Kennismaken met de Turkse handelscultuur, vertrouwen opbouwen en op termijn contacten in contracten omzetten is het ultieme doel van een handelsmissie. Indien gewenst kunnen delegatieleden nadien tegen betaling extra persoonlijke begeleiding, markt- en productonderzoeken aanvragen bij Dutch Turkish Trade Consulting. De not-for-profit stichting KvK Nederland – Turkije zorgt dat de kwaliteit van de dienstverlening gewaarborgd blijft.
    Nagenieten
    De terugreis werd vrijdag 21 oktober ingezet van Antalya via de nieuwe, indrukwekkende luchthaven Istanbul naar Schiphol. Sommige delegatieleden bleven enige dagen nagenieten. Men combineerde werk en prive terwijl men genoot van de mooie stranden en kwalitatief goede hotels aan de Turkse riviera. Deze loopt aan de zuidkust van Turkije aan de Middellandse Zee vanaf Marmaris-Antalya tot voorbij Alanya.
    Geinteresseerd in deelname? Licht ons in over de behoeftes of specificaties van uw bedrijf of sector via het inschrijfformulier.
  • Voorzitter MKB Rotterdam in gesprek met stichting KvK

    Voorzitter Pieter van Klaveren van MKB Rotterdam vereerde de stichting KvK Nederland-Turkije en het interculturele expertisecentrum Inter-Focus met een bezoek op 20 juli 2022. De rode draad die tussen beide organisaties onder hetzelfde dak loopt is de interculturele meerwaarde van mens voor bedrijf.
    Het midden- en kleinbedrijf in de Rotterdamse regio is de drijvende kracht achter de economie. Met ruim 800 aangesloten leden en 14.000 contacten is MKB Rotterdam een representatief netwerk voor ondernemers.
    Gemeenschappelijke thema’s waarin men kansen ziet zijn o.a. internationaal ondernemen, duurzaamheid en vitaliteit. Begrip voor elkaar, samen durven risico’s te nemen, het creëren van banen en het behouden van gezond en dus productief personeel. Daar staan en gaan beide organisaties voor!
    Meer Turkse ondernemers bij MKB besluitvorming
    De economie loopt dan wel redelijk goed, maar nieuwe uitdagingen nemen de plek van optimisme alweer snel in. Van belang is dat ondernemers uit alle ‘vaatjes’ kunnen tappen qua nieuwe markten, nieuwe klanten, nieuwe kandidaten en bestaand personeel binnen de poort behouden.
    Nederlands-Turkse ondernemers met al hun kennis, kunde en andere middelen zouden eigenlijk meer aangesloten moeten zijn bij gevestigde Nederlandse MKB verenigingen. Uiteindelijk worden burgers, consumenten, klanten, toeleveranciers en overige potentiële partners steeds diverser en kleurrijker. De stichting KvK wilt meer dialoog tussen Turkse en Nederlandse ondernemers op gang brengen. Ondernemers met Turkse roots zouden beter aangesloten dienen te worden. De stichting wilt met MKB ondernemers sparren over mogelijke aanvliegroutes in Nederlandse bedrijven.
    Intercultureel luisteren is goud
    Vitaliteit van bestaand personeel en re-integratie van ziek en arbeidsongeschikt personeel is een concrete uitdaging, zeker in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter wat ondernemers geld kan kosten. In geval van Nederlands personeel met een niet-westerse achtergrond komt daar nog een extra dimensie bij qua cultuurverschillen, taalbarrière en onwetendheid over de regels en plichten bij re-integratie en letselschade. Begrijpend luisteren in Turkse of andere exotische talen met professionele hulp van het interculturele expertisecentrum Inter-Focus is dan goud…
    Op het gebied van internationalisering zijn Rotterdamse ondernemers uitgenodigd deel te nemen aan de volgende handelsmissie naar Turkije, eind oktober 2022. De successen van Nederlandse deelnemers gedurende de vorige handelsmissie in 2021 (video verslag) worden voortgezet!

    *Foto: Ethem Emre, Pieter van Klaveren, Peter Wolters, Leyla De Mos

  • AGF HANDELSMISSIE: REIST U (WEER) MEE NAAR TURKIJE, OKT. 2022?

    In oktober 2021 maakte onze stichting in samenwerking met RAAD International B.V. een enerverende handelsreis naar Turkije. De successen van onze deelnemers gedurende en na deze missie (video verslag) hebben ons gemotiveerd om in oktober 2022 opnieuw een handelsmissie te organiseren.
    Ook u kan de uitstekende commerciële kansen ervaren die Turkije aan ondernemers biedt!
    Het bestuur van de Stichting KvK Nederland – Turkije nodigt u van harte uit op 17 oktober 2022 mee te reizen. Vanwege de oorlog in Ukraine en de devaluatie van de Turkse Lira zien wij meer kansen voor de Turkse AGF. Laten we samen booming Türkiye ontdekken. Andere sectoren kunnen op aanvraag apart gefaciliteerd worden.
    PROGRAMMA
    Vertrek op zondag 16 oktober. Op maandag 17 oktober ontvangst door de Chamber of Commerce and Industry Mersin. Maandagmiddag, dinsdag, woensdag en donderdagmorgen B2B AGF ontmoetingen in Mersin en Antalya. Donderdag 20 oktober bezoek aan de InterFresh Eurasia beurs in Antalya met standhouders in de AGF en logistiek. Meer info.
    Gedurende de reis creëert de Stichting Kamer van Koophandel Nederland – Turkije toegang tot een breed netwerk van Turkse ondernemers, telers, exporteurs, importeurs en ambtelijke instanties. U wisselt ervaringen uit met uw reisgenoten en Turkse ondernemers. U kunt aangeven welke (type) telers/ondernemers u wenst te bezoeken. Op deze manier ontmoet u gericht partijen en krijgt u nieuwe inzichten in de uitgebreide kansen die de Turkse AGF markt u biedt.
    KOSTEN
    Deze bedragen ± €2.200 incl. vluchten, hotels, lokaal vervoer, gids/tolk, lunch en diners. De mogelijkheden voor uw eventuele specifieke wensen nemen wij graag door tijdens een persoonlijk gesprek.
    De stichting Kamer van Koophandel Nederland-Turkije bewaakt de kwaliteit, geeft toegang tot een groot Turks netwerk; TDTC in Istanboel organiseert en faciliteert ter plaatse met Nederlandstalige handelsexperts en RAAD International adviseert.
    Interesse? Meld u aan onderaan deze pagina of stuur uw gegevens naar info@kvknederlandturkije.nl. Aansluitend nemen wij contact met u op. Eén ding is zeker: het wordt een fantastische reis met – naast de zakelijke activiteiten – ook voldoende tijd voor sociale interactie!
  • Ontmoeting Turkse zorgsector op ambassade

    Begin maart heeft er een voorbereidende bespreking plaatsgevonden op de Turkse ambassade in Den Haag tussen de stichting KvK en TOBB, de Union of Chambers and Commodity Exchanges, afdeling Turkish Health Tourism Sector Assembly.

    De Turkse minister van handel heeft Nederland uitgeroepen als ‘Target and priority country in health tourism’. Men wil het Turkse gezondheidstourisme in Nederland sterker op de kaart zetten, meer concreet in de vorm van een grote Expo in Amsterdam.

    Het mag gezegd worden: in 2021 hebben een half miljoen buitenlandse patiënten een behandeling gezocht en gevonden in Turkije.

    De stichting KvK brengt al sinds geruimere tijd de moderne ziekenhuisinfrastructuur en expertise in Turkije onder de aandacht van zorgverzekeraars in Nederland, zij het met de nadruk op geplande zorg (lees Turkse zorgcapaciteit voor Nederlandse wachtrij).

    Welke Nederlandse B2B doelgroepen worden verwacht op de Expo in Amsterdam?

    Op de eerste plaats huisartsen, zorgverzekeraars cq verzekeringsmaatschappijen en relevante publieke instellingen. Verder: ziekenhuizen, (gebit)klinieken, IVF centra, haartransplantatiecentra, dermatologische klinieken, esthetische centra, rehabilitatiecentra, ouderenzorg en verpleeghuizen. Met deze partijen zullen – al dan niet commerciële – afspraken kunnen worden gemaakt.

    B2C doelgroepen zijn Nederlandse toeristen van Turkse oorsprong die op het punt staan een vakantie naar Turkije te boeken. Daarnaast worden er ook diensten aangeboden aan autochtone Nederlanders. In gesprekken kan men gezondheidsproblemen uiteenzetten, verzorging en thermaal toerisme. Belgische en Duitse geïnteresseerden zijn ook welkom.

    Voorbeelden van gerelateerde diensten die de stichting KvK in dergelijke gevallen kan bieden:

    – Bureau faciliteiten stichting KvK Rotterdam

    – ‘Branding’ en marketing advies gecombineerd met zakelijke handelsmissies

    – Digitale diensten / samenstellen contactendatabank met Nederlandse doelgroepen

    Lokatie Expo: Postillion Hotel & Convention Centre, Amsterdam. 20-21 mei.

    Ondersteund door DEIK (Foreign Economic Relations Board) en OHSAD (Association of Private Hospitals and Health Institutions).

  • Hoe helpen wij Nederlandse ondernemers in Turkije?

    Turkije is net een ‘snoepwinkel’, een verleidelijk paradijs waar het bruist van de kansen. Het is mooi te observeren hoe dit uitgestrekte land Nederlandse ondernemers iedere keer weer een stoot energie geeft.

    Maar: waar start je als ondernemer? Hoe moet je omgaan met een onbekende bureaucratie en zakelijke cultuur? Wie neemt de Nederlandse ondernemer fysiek mee het lokale veld in? Lees verder hoe de stichting KvK Nederland – Turkije en aangesloten dienstverleners ter plaatse kunnen helpen.

    Neem Douwe uit Friesland. Hoewel zijn zaken goed lopen merkt hij toch dat zijn klanten veeleisender zijn geworden. Deze zoeken continue ‘iets nieuws’ voor consumenten die meer vrije tijd hebben. Men zoekt een vakantie veiliger en dichter bij huis in deze onzekere tijden met post-Corona en andere crisis.

    Douwe wordt door de stichting KvK te Rotterdam doorverwezen naar een van de aangesloten dienstverleners/experts ter plaatse. Zijn aanvraag: “voer een marktonderzoek uit naar geschikte melamine producenten in Turkije”. Melamine is een extreem duurzaam en scheurvast plastic verkrijgbaar in een breed scala aan vormen, kleuren en patronen. Daarnaast is Douwe op zoek naar 15 soorten textielproducten. Allemaal ideaal voor huis, tuin, keuken en camping gebruik.

    Een succesvolle B2B ontmoeting eindigt niet op een luchthaven…

    In een eerste fase maakt de Nederlandstalige dienstverlener in Turkije een shortlist van mogelijke Turkse producenten. In het Turks wordt er veel gebeld met allerlei managers in Turkse ondernemingen. Vervolgens wordt nagegaan of de producten voldoen aan de EU kwaliteitseisen.

    In een tweede fase ontvangt Douwe alle relevante gegevens. Hoewel hij vertrouwen heeft in de hoge productkwaliteit en de benodigde certificaten, dienen deze geproduceerd en geleverd te worden onder welomschreven condities. Zijn er misschien nog meer nuttige Turkse partners of toeleveranciers, vraagt Douwe zich af…

    Als exclusieve service worden er meer producent kandidaten geïdentificeerd en kruiselings aan elkaar gekoppeld. Verder worden er product technische, Turkse experts uit het grote netwerk van de dienstverlener bij betrokken. Deze kruipt hiervoor wederom in de pen, telefoon en bezoekt ze.

    In een derde fase wordt Douwe persoonlijk in contact gebracht met de Turkse producenten en toeleveranciers. De dienstverlener organiseert de reis van Schiphol, via Istanboel naar andere Turkse steden. B2B ontmoetingen worden door de dienstverlener en een extra gids ondersteund.

    Een succesvolle B2B ontmoeting of handelsmissie eindigt niet op een luchthaven; het eindigt in de schappen van een Nederlandse winkel, zou je zeggen, nietwaar?

    Maar: het is vaak (alleen) fase drie die aangeboden wordt door branche- of netwerkorganisaties. Jammer: de hoge heren vertrekken met of zonder minister weer terug naar huis terwijl het eigenlijke werk nog moet worden uitgevoerd. Deze onontwikkelde kansen zijn in cijfers uiteengezet in het rapport ‘Waar zit onbenut handelspotentieel Turkije – Nederland?’

    De coördinerende rol van de stichting KvK in Rotterdam en het commerciële aanbod van de aangesloten, uitvoerende dienstverleners ter plaatse in Turkije is uniek.

    En Douwe? Dit ziet het wel zitten in Nederland en Turkije. Zijn reactie “ (…) zonder jullie ondersteuning zou ik deze taken niet hebben kunnen uitvoeren.” Geïnteresseerden in deze referentie kunnen zijn contactgegevens opvragen.

  • Resultaten bestuursvergadering stichting KvK

    Tijdens een recente bestuursvergadering werd besloten de deuren voor nieuwe bestuursleden te openen.

    Turkije ‘boomt’ en biedt veel handelskansen voor KMB bedrijven. Dit vergt ervaringsdeskundigen die affiniteit en ervaring met Turkije hebben.

    De huidige bestuurdersstoelen worden bekleed door experts en ondernemers in de domeinen fiscale advisering en internationale bedrijfsherstructurering; juridische dienstverlening; bilaterale handelsbetrekkingen, im/export; transport en logistiek; IT, energie en projectmanagement en de zorgsector. De vacante plaats is voor een Turkse ondernemer vanwege het behouden van een evenwichtige balans tussen Nederlanders en Turken.

    Men is tevreden over de resultaten van 2021. Er is veel aandacht besteed aan de stichtingsstructuur, een databank met 15K bedrijfsgegevens, opgebouwde contacten met belangenorganisaties in beide landen, uitgevoerde handelsmissies, opgestelde rapporten met interessante handelsstatistieken, het stroomlijnen van de human resources binnen de stichting en vernieuwing van afspraken met aangesloten commerciële dienstverleners/partners.

    Gezien het geweldige succes van de (Agri) handelsmissie in 2021 zullen in 2022 wederom handelsmissies worden georganiseerd. De eerste aanvragen zijn reeds binnen voor de sectoren verwerkte voeding, metaal, meubels/interieur en textiel.

    Het ITR Connect initiatief met ‘goede en goedkopere’ Turkse IT/software experts voor Nederlandse bedrijven toont groeiende resultaten. Contracten met klanten zijn getekend terwijl het project professioneel wordt opvolgt, aldus het verantwoordelijke bestuurslid. Deze laatste staat open voor nieuwe projectmanagement aanvragen van geïnteresseerde Nederlandse bedrijven in Turkije.

    Het bestuur ontfermde zich over afgehandelde handelsaanvragen uit Nederland en Turkije. Over het algemeen zoeken Nederlanders Turkse productie toeleveranciers, men heeft juridische of administratieve vragen, of men wilt een lokaal bezoek laten uitvoeren om misverstanden tijdens productieprocessen op te lossen. Vanuit Turkse kant bestaat veelal de behoefte om geschikte Nederlandse partners te vinden en om gespecialiseerde producten te vermarkten.

  • Sappig nieuws: Granaatappel vers-persmachine geïntroduceerd in Nederlandse supermarktketen. Het werd tijd!

    Steeds meer exotisch fruit uit allerlei windstreken bereikt de Nederlandse retail. Traditionele appelsienen zijn lekker, maar zo’n zoetzure, frisse granaatappel geeft ook een sterke ‘boost’ aan een vitale levensstijl.

    Tijdens een recente Agri handelsmissie naar Turkije werden Nederlandse inkopers in contact gebracht met allerlei vers-producenten. De granaatappel passeerde ook de revue. De oorsprong van deze vrucht ligt in West- en Centraal-Azië. Er werd al melding gemaakt van de granaatappel in de Griekse mythologie, de Koran en het Oude Testament. Deze historische vrucht is in de loop der tijd een bekende superfood geworden. Het bevat mineralen zoals calcium, magnesium en kalium, die belangrijk zijn voor het hart, de zenuwen en de spieren. De exotische vrucht is ook rijk aan sporenelementen zoals ijzer en zink, vezels, antioxidanten en vitaminen.

    Waarom deze automatische persmachine goed nieuws is? Omdat de taaie huid van de granaatappel voor sommigen niet erg uitnodigend is. Tevens is het moeilijk te pellen met die 4 tot 6 witte wandjes in de binnenkant. Nu dus opgelost!

    Ontdek deze en andere geheimen van Turkije, neem contact met de stichting KvK Nederland – Turkije indien geinteresseerd in handelsmissies (Agri of andere sectoren).