Hoe helpen wij Nederlandse ondernemers in Turkije?

Turkije is net een ‘snoepwinkel’, een verleidelijk paradijs waar het bruist van de kansen. Het is mooi te observeren hoe dit uitgestrekte land Nederlandse ondernemers iedere keer weer een stoot energie geeft.

Maar: waar start je als ondernemer? Hoe moet je omgaan met een onbekende bureaucratie en zakelijke cultuur? Wie neemt de Nederlandse ondernemer fysiek mee het lokale veld in? Lees verder hoe de stichting KvK Nederland – Turkije en aangesloten dienstverleners ter plaatse kunnen helpen.

Neem Douwe uit Friesland. Hoewel zijn zaken goed lopen merkt hij toch dat zijn klanten veeleisender zijn geworden. Deze zoeken continue ‘iets nieuws’ voor consumenten die meer vrije tijd hebben. Men zoekt een vakantie veiliger en dichter bij huis in deze onzekere tijden met post-Corona en andere crisis.

Douwe wordt door de stichting KvK te Rotterdam doorverwezen naar een van de aangesloten dienstverleners/experts ter plaatse. Zijn aanvraag: “voer een marktonderzoek uit naar geschikte melamine producenten in Turkije”. Melamine is een extreem duurzaam en scheurvast plastic verkrijgbaar in een breed scala aan vormen, kleuren en patronen. Daarnaast is Douwe op zoek naar 15 soorten textielproducten. Allemaal ideaal voor huis, tuin, keuken en camping gebruik.

Een succesvolle B2B ontmoeting eindigt niet op een luchthaven…

In een eerste fase maakt de Nederlandstalige dienstverlener in Turkije een shortlist van mogelijke Turkse producenten. In het Turks wordt er veel gebeld met allerlei managers in Turkse ondernemingen. Vervolgens wordt nagegaan of de producten voldoen aan de EU kwaliteitseisen.

In een tweede fase ontvangt Douwe alle relevante gegevens. Hoewel hij vertrouwen heeft in de hoge productkwaliteit en de benodigde certificaten, dienen deze geproduceerd en geleverd te worden onder welomschreven condities. Zijn er misschien nog meer nuttige Turkse partners of toeleveranciers, vraagt Douwe zich af…

Als exclusieve service worden er meer producent kandidaten geïdentificeerd en kruiselings aan elkaar gekoppeld. Verder worden er product technische, Turkse experts uit het grote netwerk van de dienstverlener bij betrokken. Deze kruipt hiervoor wederom in de pen, telefoon en bezoekt ze.

In een derde fase wordt Douwe persoonlijk in contact gebracht met de Turkse producenten en toeleveranciers. De dienstverlener organiseert de reis van Schiphol, via Istanboel naar andere Turkse steden. B2B ontmoetingen worden door de dienstverlener en een extra gids ondersteund.

Een succesvolle B2B ontmoeting of handelsmissie eindigt niet op een luchthaven; het eindigt in de schappen van een Nederlandse winkel, zou je zeggen, nietwaar?

Maar: het is vaak (alleen) fase drie die aangeboden wordt door branche- of netwerkorganisaties. Jammer: de hoge heren vertrekken met of zonder minister weer terug naar huis terwijl het eigenlijke werk nog moet worden uitgevoerd. Deze onontwikkelde kansen zijn in cijfers uiteengezet in het rapport ‘Waar zit onbenut handelspotentieel Turkije – Nederland?’

De coördinerende rol van de stichting KvK in Rotterdam en het commerciële aanbod van de aangesloten, uitvoerende dienstverleners ter plaatse in Turkije is uniek.

En Douwe? Dit ziet het wel zitten in Nederland en Turkije. Zijn reactie “ (…) zonder jullie ondersteuning zou ik deze taken niet hebben kunnen uitvoeren.” Geïnteresseerden in deze referentie kunnen zijn contactgegevens opvragen.

Post A Comment