Strategisch e-commerce partnerschap

Een nieuw strategisch partnerschap tussen een wereldleider in betalingsdiensten en een Turks Fintech-bedrijf krijgt een boost…

De Turkse e-commercemarkt is een van de levendigste ter wereld. Volgens BKM, het Interbank Card Centre in Turkiye, zijn de groeicijfers tussen 2017 en 2020 oplopend tot 37 tot 40% per jaar.
De samenwerking betreft Worldline (Euronext: WLN) en het Turkse Lidio Payment Services. Ze zullen internationale e-commerce-verkopers technisch in staat stellen en ondersteunen om de Turkse markt te bestieren met een penetratiegraad van 77,2% voor zowel internet als smartphones (2021) en een e-commerce-omzet van $ 24,4 miljard.
Het land van de aantrekkelijke vakantieoorden en de zoete baklava heeft echter nog wat harde noten te kraken. Kaarten worden voornamelijk gebruikt voor lokale transacties (95%). Dientengevolge vergroot het nieuwe partnerschap de toegang tot lokale consumenten. Andere uitdagingen die potentiële nieuwkomers op deze markt belemmeren, zoals lage goedkeuringspercentages, hoge kosten van grensoverschrijdende betalingen, valutarisico’s en lokale entiteitsvereisten, zullen eveneens worden aangepakt.
Ook Nederlandse ondernemers met internationale zakelijke ambities worden uitgenodigd om de Turkse digitale marktplaats aan te boren. Peter Wolters, bestuurslid van de Stichting Kamer van Koophandel Nederland – Turkije besprak bilaterale zaken op het gebied van e-commerce met Roman Tazetdinov, hoofd Turkiye Geo Expansion bij Worldline.

Roman was verheugd aan te kondigen dat de registratie bij de Turkse Centrale Bank een boost heeft gekregen omdat het registratieproces formeel is gestart en goed op schema ligt. Een van de verantwoordelijkheden van Worldline is het uitvoeren van uitgebreide analyses om ervoor te zorgen dat bedrijven voldoen aan de lokale overheidsregelgeving.
Turkse ondernemers die geïnteresseerd zijn in het vestigen van een bedrijf in Nederland (marktonderzoek; B2B matchmaking; bezoeken van delegaties) of vice versa worden uitgenodigd om contact op te nemen met de stichting KvK Nederland – Turkij in Rotterdam of Istanbul.
Meer informatie over e-commerce oplossing voor Turkiye: lees hier.