Turkije grootste exporteur wasmachines

Turkije is in 2021 de grootste exporteur van huishoudelijke apparaten van Europa geworden, met een exportstijging van 18% t.o.v. het voorgaande jaar. Minister van Industrie en Technologie Mustafa Varank zei in januari dat het land vorig jaar 26 miljoen producten exporteerde.

Vorig jaar bereikte de Turkse export een recordhoogte van $ 225,4 miljard, met een jaarlijkse stijging van 32,9%. Ook op de lange termijn kan de Turkse industrie mooie groeicijfers aantonen. Het aantal exporterende bedrijven steeg van 33,523 in het jaar 2002 naar 101,386 op het einde in 2021.
Turkije heeft maatregelen genomen voor een veelheid aan segmenten van de samenleving om de Turkse economie draaiende te houden. De productie werd zo veel mogelijk ononderbroken in stand gehouden om werkgelegenheid te beschermen en schommelingen in supply chains op te vangen, ondanks de (pandemie) trillingen op wereldschaal.
Om ook de binnenlandse consumptie en dus productie te stimuleren heeft de Turkse regering in het verleden tijdelijke belastingverlagingen doorgevoerd. De speciale verbruiksbelastingen op airconditioners, koelkasten, wasmachines, vaatwassers, stofzuigers, sommige kleine huishoudelijke apparaten en meubels werden verlaagd van 6,7 procent naar 0 volgens een kabinetsbesluit dat destijds in februari 2017 in de Turkse Staatscourant is gepubliceerd.
Geinteresseerd in onbenut potentieel sectoren in Turkije of Nederland?
Wilt u weten wat het onbenut potentieel (exportwaarden in mln. €, selectie marktspelers) tussen Nederland en Turkije is m.b.t. kleding, verwerkte voeding en machines? Bestel het “Snapshots Unexploited Market Opportunities Report” van de stichting KvK Nederland-Turkije middels een mini-donatie van €150 (gebruik donatie button onderaan homepage). Geinteresseerd in maatwerk marktonderzoek van andere sectoren in Turkije of Nederland? Contact.

Bronnen: TRT World januari 2022; Twitter account minister Varank januari 2022; Hurriyetdailynews april 2017.