Als Turkije er inderdaad toe overgaat economische sancties aan Nederland op te leggen, moeten vooral de machinefabrikanten, fabrikanten van vervoersmiddelen en chemische bedrijven op hun tellen passen. Van de totale Nederlandse export naar Turkije van 5,3 miljard euro heeft 3,2 miljard betrekking op deze productcategorieën.

Maar Ethem Emre, voorzitter van de Kamer van Koophandel Nederland Turkije, hoopt dat het zo ver niet zal komen. ‘Nederland en Turkije hebben al lang goede relaties met elkaar. Ik mag hopen dat de rel van de laatste dagen daaraan geen schade toebrengt.’

Emre reageert op de dreigementen die door de Turkse president Erdogan en zijn minister van Buitenlandse Zaken Cavusoglu zijn geuit. Erdogan zei vandaag, nadat Nederland het toestel met zijn minister had geweigerd: ‘Je kunt onze minister van Buitenlandse Zaken verbieden om te vliegen, maar laten we vanaf nu maar eens zien hoe jullie vluchten gaan aankomen in Turkije.’ Cavusoglu verklaarde dat de sancties tegen Nederland ‘zwaar’ zullen zijn.

Handelskamer
Emre ziet het klimaat tussen beide landen met lede ogen verkillen. Pas vier jaar geleden richtte hij de handelskamer op. Hij is tevreden over de ontwikkeling van de markt sindsdien. ‘Bedrijven doen gewoon zaken met elkaar, die zullen daar ook mee doorgaan, tenzij er echte sancties worden opgelegd.’ Dat moet niet, vindt hij: ‘De ministers moeten met elkaar gaan praten. Dit mag niet uit de hand lopen.’

Hij is niet bang dat het vliegverkeer tussen beide landen problemen zal krijgen. ‘Erdogan heeft alleen gezegd dat diplomatiek vliegverkeer er mogelijk last van zal krijgen, niet het gewone vliegverkeer.’

Mocht het tot enige vorm van sancties komen, dan zal ook de Europese Unie erin betrokken worden: handel is altijd ook een Europese aangelegenheid. Hoe Europa zou reageren, is moeilijk te voorspellen.

Doorvoerhaven
Bouwketen op een bouwplaats van Ballast Nedam nabij de Botlekbrug langs de A15. Het bedrijf, dat is ingegaan op een overnamebod van het Turkse Renaissance Construction, leed miljoenenverliezen op klussen aan de snelweg.
Bouwketen op een bouwplaats van Ballast Nedam nabij de Botlekbrug langs de A15. Het bedrijf, dat is ingegaan op een overnamebod van het Turkse Renaissance Construction, leed miljoenenverliezen op klussen aan de snelweg. © ANP
Nederland staat al vele jaren in de topdrie van investeerders in Turkije. Dat lijkt inderdaad een hele positie, maar Nederland is nu eenmaal een doorvoerhaven voor investeringen: in tientallen landen behoort Nederland tot de grootste investeerders, bijna altijd omdat buitenlandse bedrijven hun investeringen via Nederland laten lopen, om fiscale of juridische redenen.

Maar toch: de belangen over en weer zijn groot. De Nederlandse handelsmaatschappij Vitol kocht nog maar net een paar dagen geleden Petrol Ofisi, de grootste keten van benzinestations in Turkije met een marktaandeel van 23 procent, voor 1,4 miljard euro. Nederlandse bouwbedrijven zouden ook zijn ingeschakeld bij de bouw van Istanbul New Airport, een nieuw vliegveld dat tot de grootste ter wereld moet gaan behoren. ING en NN (Nationale-Nederlanden) hebben kantoren in Turkije. C&A was met 24 winkels een van de grootste Nederlandse investeerders in Turkije, maar dat bedrijf besloot vorig jaar de hele Turkse tak af te stoten.

Omgekeerd zijn er ook Turkse investeringen in Nederland. Turkse banken hebben hier kantoren. De opvallendste investering van de afgelopen jaren is wel de overname van bouwondernemer Ballast Nedam door Renaissance Construction, twee jaar geleden – hoewel dat slechts een investering was van 30 miljoen euro.

Nederland importeert veel textiel, voedingsmiddelen en auto-onderdelen uit Turkije.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/vooral-chemische-bedrijven-en-fabrikanten-van-machines-dupe-van-eventuele-turkse-sancties~a4473333/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free