Turkije raakt weer in trek bij Nederlandse bedrijven en ondernemers. Dat zegt de Nederlands-Turkse Kamer van Koophandel tegen BNR. De diplomatieke rel tussen Nederland en Turkije, waarbij de Turkse minister bijna een jaar geleden het land uit werd gezet, was een dieptepunt, zegt de Kamer.

Maar de organisatie ziet inmiddels een groeiend aantal aanvragen om zaken te doen, zowel vanuit Nederland als vanuit Turkije. Wekelijks starten tien Nederlanders een bedrijf in Turkije, evenveel als andersom. Volgens Ethem Emre, voorzitter van de Nederlands-Turkse Kamer van Koophandel, heeft het uitblijven van de gevreesde sancties na de diplomatieke crisis van vorig jaar de schade beperkt. Daardoor zat het aantal aanvragen bij de Turks-Nederlandse Kamer alweer vrij snel in de lift. Inmiddels is ook de diplomatieke rel zelf zo goed als bijgelegd, meldt Emre.

Wantrouwen nog niet volledig weg
Toch is het wederzijdse wantrouwen nog niet helemaal verdwenen, constateert Danny Casimir, eigenaar van Splexs, een platform dat retailers verbindt met Turkse textielleveranciers. Voor die laatste groep blijkt het nog lastig om een visum te krijgen. Het algemene vertrouwen in Turkije groeide wel weer, wat volgens Emre een positief effect heeft op het aantal Nederlandse vakanties in het land. De Turkse economie deed het met een groei van 7 procent vorig jaar ook prima en dat komt voor een aanzienlijk deel op het conto van de landbouw en textiel.

Vooral de ontwikkeling rond ‘fast fashion’, waarbij modebedrijven hun collectie heel snel wisselen, heeft een gunstig effect. Turkije biedt logistiek gezien veel voordelen op dat vlak, met vooral grote fabrieken die snel kunnen schakelen en goedkoop kunnen leveren. De kosten zijn laag, maar de vraag is of het allemaal wel even betrouwbaar is wat uit Turkije komt; kinderarbeid en slechte werkomstandigheden liggen op de loer.